3 Aritmetiikan peruslause
3.1 Johdanto
Lukuteorian perusta on alkuluvut ja yksikäsitteinen alkutekijähajotelma. Tässä tekstissä käsitellään näitä aiheita ja niiden sovelluksia.
3.2 Alkuluvut
Alkulukujen käsite on tuttu yläkoulusta:
Lukua
Alkuluvuista voi kysyä monia kiinnostavia kysymyksiä. Ehkäpä luontevin on seuraava: montako niitä on? Tähän vastaa seuraava lause.
Alkulukuja on siis paljon enemmän kuin yllä listatut muutama ensimmäinen!
Lauseen todistukseen palataan tämän tekstin loppupuolella.
3.3 Aritmetiikan peruslause
Seuraava tulos on tärkein syy sille, minkä takia alkuluvuista puhutaan niin paljon.
Tätä esitystä alkulukujen tulona kutsutaan luvun alkutekijähajotelmaksi.
Tässä on muutaman ensimmäisen luvun alkutekijähajotelmat:
Ja vielä yhtenä esimerkkinä
Aritmetiikan peruslause siis sanoo, että alkuluvut ovat eräänlaisia ”rakennuspalikoita”, joista muut luvut koostuvat. Luvun alkutekijähajotelman tutkiminen on usein hyödyllinen idea lukuteorian ongelmissa, koska tämä kertoo, millaisista palikoista luku rakentuu.
Lausetta ei todisteta vielä, koska todistus on yllättävän vaikea. Todistukseen palataan myöhemmin, kun on saatu enemmän lukuteorian osaamista.
3.4 Hyödyllisyys
Demonstroidaan aritmetiikan peruslauseen hyödyllisyyttä esimerkkien kautta.
3.4.1 Esimerkki 1: Jaollisuus
Mietitään seuraavaa jaollisuuteen liittyvää ongelmaa: Mikä on pienin (positiivinen kokonais)luku, joka on jaollinen kullakin luvuista
Ensimmäistä kysymystä varten voidaan käydä läpi pieniä lukuja ja huomata, että
Ideana on miettiä ongelmaa alkutekijähajotelmien kautta. Otetaan luku, joka on jaollinen luvuilla
- Koska luku on jaollinen luvulla
, sen alkutekijähajotelmassa on vähintään yksi kakkonen. - Koska luku on jaollinen luvulla
, sen alkutekijähajotelmassa on vähintään yksi kolmonen. - Koska luku on jaollinen luvulla
, sen alkutekijähajotelmassa on vähintään kaksi kakkosta. - Koska luku on jaollinen luvulla
, sen alkutekijähajotelmassa on vähintään yksi vitonen. - Koska luku on jaollinen luvulla
, sen alkutekijähajotelmassa on vähintään yksi kakkonen ja vähintään yksi kolmonen (mutta tämän me tiesimmekin jo). - Koska luku on jaollinen luvulla
, sen alkutekijähajotelmassa on vähintään yksi seiska. - Koska luku on jaollinen luvulla
, sen alkutekijähajotelmassa on vähintään kolme kakkosta. - Koska luku on jaollinen luvulla
, sen alkutekijähajotelmassa on vähintään kaksi kolmosta. - Koska luku on jaollinen luvulla
, sen alkutekijähajotelmassa on vähintään yksi kakkonen ja vähintään yksi vitonen (mutta tämänkin me tiesimme jo).
Kokoamalla saadut tiedot huomataan, että alkutekijähajotelmassa on lukuja
3.4.2 Esimerkki 2: Tekijät
Kuinka monella luvulla luku
On helppo tutkia kaikki luvut yhdestä kahteentoista ja huomata, että luvun
Laskeminen menee kuitenkin työläämmäksi ja virheen mahdollisuus kasvaa, kun tutkittava luku on suuri. Kuinka monta tekijää on esimerkiksi luvulla
Lisäksi voi miettiä syvällisempää kysymystä: miksi joillakin luvuilla on paljon enemmän tekijöitä kuin toisilla? Esimerkiksi luvulla
Näihin kysymyksiin saa vastauksia tutkimalla lukujen alkutekijähajotelmia. Otetaan esimerkiksi luku
- Tekijä
: ”ei valita mitään” - Tekijä
: valitaan - Tekijä
: valitaan - Tekijä
: valitaan kaksi kappaletta kakkosia - Tekijä
: valitaan ja - Tekijä
: valitaan kaksi kakkosta ja kolmonen
Tämä toimii myös yleisesti. Jos luvun alkutekijähajotelma on vaikkapa
Tästä seuraa, että luvun alkutekijähajotelman kautta saadaan laskettua sen tekijöiden määrä. Tutkitaan nyt vaikka lukua
- Valitaan nolla tai yksi kappaletta lukua
- Valitaan nolla, yksi tai kaksi kappaletta lukua
- Valitaan nolla tai yksi kappaletta lukua
Esimerkiksi jos ensimmäisessä vaiheessa valitsemme yhden kappaleen, toisessa kaksi ja kolmannessa vaiheessa nolla kappaletta kyseisen vaiheen lukua, saadaan tekijä
Ensimmäisessä vaiheessa valinta voidaan tehdä
1 Tässä käytetään tuloperiaatetta, joka kertoo, että tapojen määrä saadaan tällaisessa tilanteessa laskettua kertolaskulla. Tästä on hieman lisää Laskennallinen kombinatoriikka -tekstissä.
Palataan vielä kysymykseen ”Eikö suuremmilla luvuilla pitäisi olla enemmän tekijöitä?” Kysymys on oikeilla jäljillä: isoilla luvuilla on keskimäärin enemmän tekijöitä kuin pienillä luvuilla. Mutta tietysti poikkeuksia löytyy. Ääriesimerkkinä toimii alkuluvut: millä tahansa alkuluvulla on vain kaksi tekijää.
3.4.3 Esimerkki 3: Äärettömästi alkulukuja
Aiemmin väitettiin, että alkulukuja on äärettömästi. Tässä on todistus väitteelle. Todistus on epäsuora: sen sijaan että esimerkiksi keksisimme menetelmän, jolla saa varmasti generoitua äärettömästi alkulukuja, todistamme ettei yksinkertaisesti ole mahdollista, että alkulukuja olisi vain äärellisen monta.
Kuvitellaan, että alkulukuja olisi vain äärellisen monta. Otetaan ne kaikki ja kerrotaan ne keskenään. Lisätään lukuun yksi. Miltä tämän luvun alkutekijähajotelma näyttää? Se ei voi sisältää lukua
3.5 Alkutekijähajotelman laskeminen käytännössä
Miten käytännössä lasketaan jonkin suuren luvun alkutekijähajotelma? Tarkastellaan esimerkiksi lukua
Alkutekijähajotelman etsimisen sijasta käytännössä puhutaan usein luvun jakamisesta (alku)tekijöihin. Idea on, että jaamme lukua sen tekijöillä. Tässä tapauksessa huomaamme, että
Luku
Yksi tapa on käydä läpi kaikki luvut kahdesta sataan ja katsoa, ettei
Kuvitellaan, että
Siis jotta voimme varmistua siitä, että
Täten luvun
3.6 Tehtäviä
Tehtävä 1.
Luettele kaikki lukua
Tehtävä 2.
Laske lukujen
Tehtävä 3.
Mitkä luvuista
Tehtävä 4.
Mikä on suurin luku, joka jakaa molemmat luvuista
ja ? (Tätä lukua kutsutaan lukujen ja suurimmaksi yhteiseksi tekijäksi ja sitä merkitään .)Mikä on pienin luku, joka on jaollinen molemmilla luvuista
ja ? (Tätä lukua kutsutaan lukujen ja pienimmäksi yhteiseksi jaettavaksi ja sitä merkitään .)
Tehtävä 5. Perustele seuraava väite: jos
Tehtävä 6. Onko olemassa sellaista positiivista kokonaislukua
Tehtävä 7. Osoita, että jos
Tehtävä 8. Kuinka moneen nollaan luku