15 Diofantoksen yhtälöt
15.1 Johdanto
Diofantoksen yhtälöt tarkoittavat yhtälöitä, joille halutaan etsiä (positiiviset) kokonaislukuratkaisut. Tutkitaan esimerkiksi yhtälöä \[x^2 - y^2 = 123.\] On helppo nähdä, että tällä on ratkaisuja reaalilukujen joukossa (esimerkiksi \(x = \sqrt{123}\), \(y = 0\)). On kuitenkin vaikeampaa selvittää, onko olemassa kokonaislukuja \(x\) ja \(y\), joilla yhtälö toteutuu.
Diofantoksen yhtälöt ovat melko yleisiä kansallisissa kilpailuissa. Yksi tärkeä syy on se, että niissä pääsee käyttämään monenlaisia menetelmiä ja ideoita (näistä lisää alla). Tämän seurauksena ratkaiseminen vaatii luovuutta ja ongelmanratkaisutaitoja, mikä tekee tehtävistä hyviä matematiikkakilpailuihin.
Alla esitetään yleisiä ideoita ja menetelmiä Diofantoksen yhtälöiden ratkaisemiseksi. Tärkeimpiä perusmenetelmiä on kolme: tekijöihinjako, modulotarkastelut ja epäyhtälöt.
15.2 Tekijöihinjako
Avainidea tehtävän ratkaisemiseksi on huomata, että vasen puoli jakautuu kahden neliön erotuksena tekijöihin: \(x^2 - y^2 = (x-y)(x+y)\). tutkittava yhtälö voidaan siis kirjoittaa muodossa \[(x-y)(x+y) = 123.\] Tämä tarkoittaa, että joidenkin kahden positiivisen kokonaisluvun tulo on \(123\). (Koska \(x+y\) on positiivinen, niin myös toisen tekijän \(x-y\) tulee olla positiivinen.)
Miten kahden positiivisen kokonaisluvun tulo voi olla \(123\)? Tätä varten tutkitaan luvun \(123\) alkutekijähajotelmaa, joka on \[123 = 3 \cdot 41.\] Täten on kaksi eri tapaa esittää \(123\) kahden positiivisen kokonaisluvun tulona, nimittäin \(123 = 1 \cdot 123\) ja \(123 = 3 \cdot 43\). Huomataan vielä, että \(x-y < x+y\), joten saadaan seuraavat tapaukset:
Tapaus 1. \(x-y = 1\) ja \(x+y = 123\). Tämä yhtälöpari osataan ratkaista (yläkoulussa opetetuilla menetelmillä). Saadaan \(x = 62\) ja \(y = 61\).
Tapaus 2. \(x-y = 3\) ja \(x+y = 41\). Tästä puolestaan saadaan ratkaisu \(x = 22, y = 19\).
Yhtälöllä on siis tasan kaksi ratkaisua positiivisten kokonaislukujen joukossa: \((x, y) = (62, 61)\) ja \((x, y) = (22, 19)\).
15.3 Modulotarkastelut
Modulotarkastelujen idea on yksinkertainen: jos kaksi kokonaislukua ovat yhtä suuria, niin ne ovat myös samat modulo \(m\) millä tahansa modulolla \(m\). Hyödyllisyys perustuu siihen, että yhtälöiden ratkaiseminen modulo \(m\) on melko helppoa. Nyt jos esimerkiksi yhtälöllä ei ole ratkaisua modulo \(m\) jollain \(m\), ei sillä voi olla ollenkaan kokonaislukuratkaisuja.
Seuraava esimerkki selventää tilannetta.
Yhtälö on samannäköinen aiemmin esitetyn esimerkin kanssa, mutta tällä kertaa tekijöihinjakoa ei tunnu löytyvän. Käytämme siis muunlaisia menetelmiä.
Idea: tutkitaan yhtälöä modulo \(4\).
Oletetaan, että on olemassa kokonaisluvut \(x\) ja \(y\), joilla \(x^2 - 3y^2 = 123\). Tällöin tietysti pätee myös \[x^2 - 3y^2 \equiv 123 \pmod{4}.\] Oikean puolen lasketaan olevan \(3 \pmod{4}\). Entä vasen puoli?
Taulukoimalla neljä mahdollista vaihtoehtoa saadaan selville, mitä arvoja \(x^2\) voi saada modulo \(4\):
- Jos \(x \equiv 0 \pmod{4}\), niin \(x^2 \equiv 0^2 \equiv 0 \pmod{4}.\)
- Jos \(x \equiv 1 \pmod{4}\), niin \(x^2 \equiv 1^2 \pmod{4}\).
- Jos \(x \equiv 2 \pmod{4}\), niin \(x^2 \equiv 2^2 \equiv 0 \pmod{4}\).
- Jos \(x \equiv 3 \pmod{4}\), niin \(x^2 \equiv 3^2 \equiv 1 \pmod{4}\).
Vastaavalla taulukoinnilla huomataan, että \(-3y^2\) saa vain arvoja \(0\) ja \(1\) modulo \(4\).1 Eli luku \(x^2 - 3y^2\) on joko \(0, 1\) tai \(2\) modulo \(4\). Erityisesti se ei ole koskaan \(3 \pmod{4}\).
1 Tämä oikeastaan seuraa suoraan yllä tehdystä taulukoinnista ja siitä, että \(-3y^2 \equiv y^2 \pmod{4}\).
Tämä on ristiriita. Siis ei ole olemassa kokonaislukuja \(x\) ja \(y\), joilla \(x^2 - 3y^2 = 123\).
15.4 Epäyhtälöt
Ratkaisu: Oletetaan, että \(x\) ja \(y\) ovat yhtälön jokin ratkaisu. Selvästi pätee \(x^2 < x^2 + y^2 = 123\). Täten \(x < \sqrt{123} < 12\), eli \(x\) on jokin luvuista \(1, 2, \ldots , 11\). Käymällä vaihtoehdot läpi huomataan, ettei ratkaisuja ole.
Tämä on yksinkertaisuutensa vuoksi melko tylsä esimerkki. Otetaan hieman vaikeampi esimerkki, joka myös perustuu epäyhtälöihin.
(Tämä ei ehkä heti näytä Diofantoksen yhtälöltä, mutta tehtävän voi muotoilla yhtälöiden kautta: \(n+1 = am\) ja \(m+1 = bn\), missä \(a, b, m\) ja \(n\) ovat positiivisia kokonaislukuja.)
Ratkaisu perustuu seuraavaan yksinkertaiseen huomioon: jos \(a\) ja \(b\) ovat positiivisia kokonaislukuja, joilla \(a\) jakaa \(b\):n, niin \(a \le b\).
Ideatasolla tehtävän ensimmäinen ehto kertoo, että \(m\) on suunnilleen enintään \(n\) ja toinen kertoo, että \(n\) on suunnilleen enintään \(m\). Täten \(m\) ja \(n\) ovat suunnilleen yhtä suuria, mistä tehtävä on helppo viimeistellä.
Tässä on yksityiskohdat. Ensimmäisestä ehdosta saadaan \(m \le n+1\). Toisesta ehdosta saadaan \(n \le m+1\), eli \(n-1 \le m\). Siis \[n-1 \le m \le n+1.\] Käydään eri tapaukset läpi.
Tapaus 1. \(m = n-1\). Tällöin toinen ehto \(n \mid m+1\) tietysti toteutuu, ja ensimmäisen ehdon \(m \mid n+1\) voi kirjoittaa muotoon \(n-1 \mid n+1\). Tätä voidaan sieventää: koska \(n-1 \mid n-1\), niin nyt \(n-1 \mid (n+1) - (n-1) = 2\). Tämä toteutuu vain kun \(n = 2\) tai \(n = 3\), eli saadaan ratkaisut \((m, n) = (1, 2), (2, 3)\).
Tapaus 2. \(m = n\). Tällöin \(n \mid n+1\), joten \(n = 1\) on ainoa ratkaisu.
Tapaus 3. \(m = n+1\). Tämä on symmetrinen tapauksen 1 kanssa. Saadaan ratkaisut \((m, n) = (2, 1), (3, 2)\).
Siis kaikki ratkaisut ovat \((m, n) = (1, 1), (1, 2), (2, 1), (2, 3), (3, 2)\).
15.5 Vielä yksi esimerkki
Seuraava esimerkki on hieman erilainen aikaisempiin yhtälöihin verrattuna: siinä on muuttujia eksponenteissa. Tehtävä on jo selvästi vaikeampi.
Haluamme siis selvittää kaikki kakkosen ja kolmosen potenssit, jotka ovat yhden päässä toisistaan. Ensimmäiset kakkosen potenssit ovat \[1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, \ldots\] ja ensimmäiset kolmosen potenssit ovat \[1, 3, 9, 27, 81, \ldots\] Löytyy ainakin kaksi ratkaisua: \(3 - 2 = 1\) ja \(9 - 8 = 1\). Siis \(x = y = 1\) ja \(x = 2, y = 3\) ovat ratkaisuja yhtälölle. Muita pieniä ratkaisuja ei näytä löytyvän.
Miten hyökkäämme? Epäyhtälöt eivät tunnu auttavan, koska voi olla olemassa suuria lukuja \(x\) ja \(y\), joilla \(3^x\) ja \(2^y\) ovat lähellä toisiaan. Tekijöihinjakoakaan ei tunnu löytyvän ainakaan suoraan: olemme tottuneet jakamaan polynomeja tekijöihin, mutta eksponenttilausekkeisiin työkalut eivät pure.
Yritetään siis modulotarkasteluja. Emme tietenkään voi löytää moduloa \(m\) niin, ettei yhtälöllä \(3^x - 2^y \equiv 1 \pmod{m}\) olisi yhtäkään ratkaisua: tietysti \(x = y = 1\) ja \(x = 2, y = 3\) ovat edelleen ratkaisuja. Mutta kenties tätä kautta saadaan jotakin tietoa.
Kokeillaan pieniä moduloita. Kakkonen ei auta: saamme \(3^x \equiv 1 \pmod{2}\), mikä tietysti pätee. Kolmosesta saadaan \(-2^y \equiv 1 \pmod{3}\), eli \(2^y \equiv 2 \pmod{3}\). Nähdään, että tämä pätee täsmälleen silloin, kun \(y\) on pariton.
Edistystä: saimme lukua \(y\) koskevaa tietoa! Tämä ei tunnu yksinään riittävän, joten yritetään saada lisää informaatiota.
Kokeillaan moduloa \(4\). Huomionarvoista on, että \(2^y \equiv 0 \pmod{4}\) paitsi jos \(y = 1\). Tapaus \(y = 1\) on kuitenkin helppo, joten tutkitaan vain tapausta \(y \ge 2\). Tällöin yhtälö \(3^x - 2^y = 1\) tulkittuna modulo neljä antaa \[3^x \equiv 1 \pmod{4}.\] Tästä saadaan, että \(x\) on parillinen.
Voisimme tutkia vielä lisää moduloita ja yrittää saada lisää informaatiota luvuista \(x\) ja \(y\). Tieto \(x\):n parillisuudesta kuitenkin riittää:
Koska \(x\) on parillinen, voidaan kirjoittaa \(x = 2z\) jollain kokonaisluvulla \(z\). Sijoitetaan tämä yhtälöön \(3^x - 2^y = 1\) ja siirretään \(-2^y\) ja \(1\) eri puolille yhtälöä: \[3^{2z} - 1 = 2^y.\] Vasen puoli on kahden neliön erotus! \[(3^z - 1)(3^z + 1) = 2^y.\] Kahden luvun tulo voi olla kakkosen potenssi vain jos kumpikin tulontekijä on kakkosen potenssi. Toisaalta \(3^z - 1\) ja \(3^z + 1\) ovat kahden päässä toisistaan. Ainoat kahden päässä toisistaan olevat kakkosen potenssit ovat \(2\) ja \(4\). Täten \(z = 1\) eli \(x = 2\) ja \(y = 3\).
Siis ainoat ratkaisut yhtälölle ovat \(x = y = 1\) ja \(x = 2, y = 3\).
15.6 Tehtäviä
Kukin yllä esitetyistä kolmesta pääideasta esiintyy useammassa alla annetussa tehtävässä. Pidä ne siis mielessä! Mutta kuten aina, muitakin ideoita voi tarvita.
Tehtävä 1. Etsi kaikki positiiviset kokonaisluvut \(x\) ja \(y\), joilla \(x^2 = 101 + xy\).
Tehtävä 2. Etsi kaikki positiiviset kokonaisluvut \(x\) ja \(y\), joilla \(x^2 = 3y^2 + 5\).
Tehtävä 3. Etsi kaikki positiiviset kokonaisluvut \(a, b\) ja \(c\), joilla \(a + b + c = abc\).
Tehtävä 4. Etsi kaikki positiiviset kokonaisluvut \(x\) ja \(n\), joilla \(x^2 + 1 = n!\). (Tässä \(n! = n \dot (n-1) \cdot \ldots \cdot 2 \cdot 1\) on Laskennallinen kombinatoriikka -tekstistä tuttu kertoma.)
Tehtävä 5. Etsi kaikki positiiviset kokonaisluvut \(a, b\) ja \(c\), joilla \(\frac{1}{a} + \frac{1}{b} + \frac{1}{c}\) on kokonaisluku.
Tehtävä 6. Etsi kaikki positiiviset kokonaisluvut \(x\) ja \(y\), joilla \(2^x + x + 1 = 2^y\).
Tehtävä 7. Etsi kaikki positiiviset kokonaisluvut \(n\) ja \(m\), joilla \(m^2 = n^2 + 3n\).
Tehtävä 8. Osoita, että yhtälöllä \(a^2 + b^2 = c^2\) on äärettömän monta ratkaisua positiivisissa kokonaisluvuissa.